Formkrav vid uppsäning av lokal

Jag har en hyresgäst av en lokal som har fått 9 månaders uppsägningstid men ändå vägrar avflyttning. Den sista dagen för avflyttning får jag ett brev där han anser min uppsägning ogiltig pga att inte formkraven är uppfyllda. Är det möjligt att komma med detta sista dagen eller är det 2 månader som gäller, samma tid som det ska hänvisas till hyresnämnden, vilket han inte gjort.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Av hyreslagens 58 § st. 2 framgår att uppsägning som där formkraven inte iakttagits är utan verkan. Detta innebär att då formkraven inte iakttagits är det som att uppsägning över huvud inte blivit gjord. Regeln är avsedd att skydda hyresgästen och denne har ingen skyldighet att överhuvud påpeka ogiltigheten av uppsägningen (även om detta i normalfallet borde ske). Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare