Kvarlämnad egendom

Hej! Jag har en företagslokal som jag hyrt ut i andra hand, men hyresgästen har slutat att betala hyra och svarar inte på kontakt. Han har ingen verksamhet kvar i lokalen, men inventarierna står där, tre månader sedan sist betalda hyran. Har jag rätt att beslagta dessa inventarier?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. I 27 § hyreslagen (som finns i jordabalkens 12 kap.) stadgas det att om hyresgästen överger lägenheten får hyresvärden genast återta den. Bestämmelsen gäller även för lokaler som i ditt fall. I paragrafens andra stycke stadgas det att om det finns egendom som kan antas tillhöra hyresgästen och hyresgästen inte inom tre månader från anmaning eller inom sex månader från det att han lämnade lägenheten hämtade egendomen, tillfaller egendomen hyresvärden utan lösen. I ditt fall betalades den sista hyran för tre månader sedan och du nämner även att hyresgästen inte svarar på kontakt. Om det från det att hyresgästen lämnade lokalen går sex månader utan att inventarierna hämtas så tillfaller inventarierna dig. Med vänliga hälsningar, Samira Kousha
Samira KoushaRådgivare