FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende07/10/2012

Arrende - bostadsarrendators rättigheter

Hej. Funderar på att köpa en sommarstuga på arrendetomt med ett arrende som löper ut mars 2014 ett eventuellt problem är att markägaren har ett rykte öm att vara en krånglig människa. vad kan jag göra för att inte bli av med arrendet om markägaren vill säga upp arrendet?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Frågor om arrende regleras i 10 kapitlet jordabalken (JB) https://lagen.nu/1970:994#K10P1S1. Ett sådant kan ingås på viss tid eller på livstid. Om det ingås på viss tid ska det vara i minst fem år enligt 10 kap 2 § JB. Som bostadsarrendator har du som huvudregel besittningsskydd vilket innebär att jordägaren inte får säga upp avtalet vid dess utgång utan att detta ska förlängas på ytterligare fem år. I 10 kap 5 § JB stadgas dock att besittningsskyddet kan brytas i vissa situationer. Dessa är bland annat misskötsamhet från arrendatorns sida eller när jordägaren har särskilda skäl till att vilja ha tillbaka marken. Se under vilka förutsättningar jordägaren kan säga upp arrendet här: https://lagen.nu/1970:994#K10P5S1 Om jordägaren anser sig ha rätt att säga upp arrendet så måste han göra det inom ett år från det att arrendet går ut, annars anses arrendet vara förlängt i ytterliggare 5 år. I ditt fall skulle detta vara mars 2013. (https://lagen.nu/1970:994#K10P3S1) Sammanfattningsvis så råder jag dig att läsa igenom 10 kap 5 § JB och undersöka ifall jordägaren skulle kunna nyttja detta lagrum för att säga upp arrendet. I vilket fall anser jag att det bästa vore ifall du samtalar med jordägaren om vad han har för planer för arrendet när det går ut i mars 2014. Om jordägaren har lagen på sin sida kan du tyvärr inte göra något mot en eventuell uppsägning. Lycka till! Vänligen,
Isabelle JanssonRådgivare