Hyresvärdens förpliktelser

Jag har haft skadedjur "vägglös" i min lägenhet i mer än två månader. Min hyresvärd har ett avtal med Anticimex och bad mig att kontakta dem för hjälp, jag gjorde förstås det och sanerat lägenheten tre gånger. Jag betalar hyran trots att jag inte bor i lägenheten då ja blir biten över hela kroppen. Jag har försökt att få en akutlägenhet eller lösa genom att få en annan lägenhet och svaret då var att det är mitt problem i och med det är jag som hade skapat problemet. Var och hur dem fick denna iformation vet jag inte! Min fråga är om jag verkligen får skylla mig själv och bo kvar i en lägenhet där jag inte trivs och inte känner mig trygg? tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Som en allmän utgångspunkt gällande fel i hyresrätter gäller att en hyresvärd ska hålla lägenheten sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet, dvs fri från vägglöss och i beboeligt skick, enligt jordabalken (JB) 12:9 och 12:15. Detta under förutsättning att inget annat är särskilt avtalat. Vid brister samt hinder och men i att bruka lägenhet gäller att varje part får svara för de skador lägenheten som uppkommer genom vållande från hans sida. Detta betyder att om hyresvärd vill invända med att du ska skylla på dig själv för att du skapar problemet så måste hyresvärden kunna bevisa det för att undgå ansvar. En hyresvärd står i regel ansvarig för faror och risker som inte uppkommit genom oaktsamhet från hyresgästen utan exempelvis av en olyckshändelse. Detta beror på att hyresvärden anses vara den ekonomiskt starkare parten i avtalsförhållandet samt att lagstiftaren medvetet strävat efter hög standard på lägenheter. När man har konstaterat att det är hyresvärden som ansvarar för felet (då du som hyresgäst inte själv vållat felet) blir det aktuellt att se vilka påföljder som du har rätt att göra gällande mot hyresvärden. Enligt JB 12:11 och 12:16 har en hyresgäst rätt till att hyresvärden avhjälper felet, såsom försökt. Det torde inte finnas en egentlig gräns för hur många gånger som en hyresvärd har rätt att avhjälpa fel utan bara att felet undanröjs. Vidare har även du som hyresgäst rätt till nedsättning av hyran (för den tid som lägenheten är i bristfälligt skick dvs för den tid du inte kunnat bo i lägenheten). Vid väsentlig brist också du också rätt till uppsägning samt ersättning för skada om inte hyresvärden kan visa att denna inte ansvarar för felet. Vägglöss torde anses utgöra en sådan väsentlig olägenhet som medför brist i lägenhet i och med att du inte kan bruka den. Dessutom tillkommer även en rätt att för en hyresnämnd, efter anmaning av dig som hyresgäst, att förelägga värden att vid vite avhjälpa bristen, ett så kallat åtgärdsföreläggande. Genom detta kan hyresvärden tvingas fullgöra sin underhållsplikt gentemot dig som hyresgäst förutsatt bristen medför en betydlig olägenhet för sig.
Lawline RådgivareRådgivare