FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt07/10/2012

Bygglov för friggebod

Enlligt detaljplan ligger byggnaden på område som betecknas Hp.(pensionat sommarhem) Byggnaden har bygglov som fritidshus.(mindre avvikelse) Är det tillåtet att bygga ftiggebod utan bygglov inom fastigheten på prickad mark?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Huvudprincipen i plan och bygglagen (PBL) är att bebyggelse inte får ske utan att myndigheterna har prövat om den är lämplig från allmän synpunkt. En byggnad, som i detta fall sommarhemmet, får komma till stånd genom bygglov enligt PBL 9:2. En friggebod är en fristående komplementbyggnad om högst 15 kvm byggnadsarea med högst 3 m till taknocken. För uppförandet av en friggebod i anslutning till en- eller tvåbostadshus krävs det inte bygglov enligt PBL 9:4 1st. 3p, med begränsning att sådana inte får uppföras närmare än 4.5 m från grannes tomtgräns utan dess medgivande. Trots att tillstånd som utgångspunkt inte krävs för uppförandet av en friggebod ska dessa ändå uppfylla PBL:s allmänna krav på byggnader, dessa återfinns i PBL 2 kap "Allmänna och enskilda intressen" och reglerar exempelvis att byggnaden inte får medföra olägenhet för omgivningen. Viktigt att komma ihåg är att kommuner har en rättighet att kräva bygglov för vissa friggebodar om dessa skulle anses stå för en stor avvikelse från en detaljplan, vilket innebär att det krävs en bedömning i det enskilda fallet med hänsyn till omständigheterna i övrigt för att avgöra frågan om det krävs bygglov.
Lawline RådgivareRådgivare