Uppsägning på grund av föreningsrättskränkning!

Vi har hört att avsked kan ogiltigförklaras om det sker till följd av föreningsrättskränkning. Detta har vi läst i en bok men undrar om det finns något rättspraxis eller någon lag som stödjer detta? I så fall vilka/vilken?

Lawline svarar

Hej! *Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor!* I svensk rätt är anställningsavtalet mycket svårt att säga upp från arbetsgivarens sida. I lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS) sägs att en uppsägning från arbetsgivarens sida skall vara "sakligt grundad" (1). Saklig grund delas in i *personliga skäl* och *arbetsbrist*. Om en arbetsgivare säger upp någon därför att denne exempelvis är med i facket är detta att hänföra till personliga skäl. Att säga upp en person för att denne utnyttjat sin föreningsrätt är inte saklig grund i lagens bemärkelse. Om sådan saklig grund saknas kan uppsägningen förklaras ogiltig av domstol (2). *Vad innebär då föreningsrättskränkning?* I lag (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet sägs att föreningsrätten enligt 7§ MBL skall lämnas okränkt (3). En kränkning föreligger normalt när arbetsgivaren eller arbetstagaren för all del _vidtar åtgärd_ för att någon på andra sidan utnyttjat sin föreningsrätt. En sådan åtgärd leder till att uppsägningen av ett anställningsavtal är ogiltigt (3). (1) se 7§ 1st LAS (2) se 34§ 1st LAS (3) se 8§ 1st, 8§ 3st MBL *Allt gott!* Filip Henriksen
Lawline RådgivareRådgivare