Underhållsskyldighet mellan f.d. makar

Min fru bestämde sig för att skiljas i mars i år efter 6,5 års äktenskap och 3 barn. Hon ville inte försöka på något sätt utan var helt bestämd. Vi har en hel del gemensamma skulder för först och främst saker vi köpt till hemmet men även andra saker som resor till exempel. Dom flesta står i mitt namn men hon har även en del i sitt namn. Hittills har jag hjälpt henne i en övergångsperiod och täckt kostnader när hennes pengar inte räckt. Men nu efter 6 månader känner jag att det räcker och jag måste kunna få gå vidare. Vad gäller? Har hon rätt till något från mig?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det framgår inte av frågan om er skilsmässa gått igenom och om bodelning har skett (med tanke på den betänketid som ska föregå en skilsmässa om bara en av makarna vill skiljas eller när det finns barn under 16 år, såvida makarna inte levt åtskilda sedan minst två år). Det som kortfattat gäller vid bodelning är att efter skilsmässan fördelas den egendom som är giftorättsgods, efter att avräkning på vardera makes skulder skett, lika mellan de f.d. makarna (Se 7 kap, 9-10 kap och 11 kap 1 - 3 §§ Äktenskapsbalken) https://lagen.nu/1987:230#K11P1S1 Huvudregeln är att efter att man skilt sig finns ingen underhållsskyldighet mellan f.d. makar. Det finns vissa undantag till den regeln och det som eventuellt skulle kunna vara aktuellt i detta fall är om din (f.d.) fru behöver/behövde bidrag till sitt underhåll under en viss övergångsperiod, då skulle det kunna bedömas som att hon hade rätt att få visst underhållsbidrag från dig med hänsyn till vad som kan anses skäligt. Huvudregeln är emellertid att när ett äktenskap upplöses försvinner det ekonomiska ansvaret makar emellan och något eventuellt undantag till denna huvudregel ska i sådant fall fastställas av domstol (se 6 kap. 7 § Äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230#K6P7S1)
Emma LampeRådgivare