FrågaFAMILJERÄTTBodelning05/10/2012

Fordran på motparten vid bodelning - motparten vägrar betala med hänsyn till underhåll av barn

Mitt ex och jag gjorde en bodelning och bodelningsadvokaten kom fram till att mitt ex skulle betala mej 200 000kr. Gjorde upp en avbetalningsplan och hon har betalt 135 000kr men vägrar nu plötsligt att betala resten då hon anser att hon betalar mer för våra gemensamma barn som vi har delad vårdnad om. Jag tog det till kronofogden som nu lämnat ärendet till tingsrätten då hon bestrider kronofogden. Kan hon få rätt i tingsrätten? Jag tycker det hon tar upp inte har alls med bodelningen att göra.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! En bodelning sker med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dagen då talan om äktenskapsskillnad väcktes. Detta framgår av Äktenskapsbalken (ÄktB) 9 kap 2 §. Detta kallas för den kritiska tidpunkten och det har ingen betydelse om egendomsförhållandena ändras efter denna tidpunkt. En make, vars giftorättsgods överstiger den andre makens andel, ska lämna egendom eller betala pengar till den andre maken så att förhållandena jämnas ut. Detta framgår av ÄktB 11 kap 9 §. Enligt ÄktB 11 kap 11 § har en make som inte kunnat få ut sin andel en fordran på den andra maken för bristen (i detta fall 200 000 kr). Det finns inga bestämmelser som anger att underhåll av barn eller liknande skulle kunna minska den fordran. En annan sak är att du under vissa omständigheter kan bli förpliktigad att betala underhållsbidrag till barnen, eftersom föräldrar ska svara för barnens underhåll efter vad som är skäligt med hänsyn till barnens behov och föräldrarnas samlade inkomst, se Föräldrabalken 7 kap 1-2 §§. Detta har dock som du säger ingenting att göra med en fordran efter en bodelning, och kommer alltså inte att påverka hennes skuld till dig. Äktenskapsbalken hittar du här: https://lagen.nu/1987:230 Föräldrabalken hittar du här: https://lagen.nu/1949:381 Vänligen Amanda Harrysson
Amanda HarryssonRådgivare