Makes skulder.

En gift man förgriper sig på ett barn och döms till fängelse och skadestånd. Mannens fru vill på grund av mannens brott skiljas. Räknas skadeståndet som en gemensam skuld då mannen tilldömdes den då han var gift? // Maria

Lawline svarar

Varje make råder över sin egendom och svarar för sina egna skulder, trots att de ingått äktenskap. Gemensamma skulder uppkommer på samma sätt som för icke-gifta människor, alltså i princip genom att de ingår avtal gemensamt eller döms till solidariskt skadeståndsansvar. Se Äktenskapsbalk (1987:230) 1 kap. 3§. Vänliga hälsningar, Henrik Vinge
Henrik VingeRådgivare