Samboavtal gällande del i bostadsrätt.

Hej! Jag och min sambo ska köpa en större lägenhet i Stockholm. Kontantinsatsen kommer jag betala med delar av ett för-arv efter en av mina föräldrar. Nu undrar jag hur man enklast gör detta juridiskt, då jag och min sambo inte är gifta (men har barn). Jag måste försäkra mig om att, vid en eventuell försäljning/separation, mitt arv stannar hos mig. Vet ni hur man kan göra detta på bästa sätt? Bör vi skriva ett papper om att jag lagt in kontantinsatsen och sedan får tillbaka den vid en försäljning, eller ska jag äga mer (typ två tredjedelar) av lägenheten? Eventuellt kan min mamma kanske (som har pengarna efter min pappa) gå in och äga en tredjedel? Vad rekommenderar ni? Tack på förhand! Mvh Emma

Lawline svarar

Sambolag (2003:376) 4 § stadgar att: "Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning […]". Vid ett samboförhållandes upphörande kan någon av parterna begära bodelning (12 §). Då sammanräknas all samboegendom och delas efter avdrag för skulder i två lika delar (13 §). Ovanstående regler är disposition och kan alltså avtalas bort. Ofta benämns detta samboavtal. I ert fall skulle man exempelvis kunna avtala om att bostaden inte skall ha status såsom samboegendom. Den undantas därmed från ett eventuellt bodelningsförfarande. Reglerna i Lag (1904:48 s.1) om samäganderätt är fortfarande tillämpliga. Viktigt är alltså att ni också förutsätter hur stora delar av försäljningsvärdet som skall tillfalla respektive part. Detta kan göras på olika sätt, inbördes eller genom att ni övertar olika andelar av bostadsrätten i föreningen. Det går att som lekman lösa problemet du beskriver men som en tumregel skulle jag säga att känner man inte till reglerna kring ett förfarande är en juristtimme ofta väl investerade pengar. Vänliga hälsningar, Henrik Vinge
Henrik VingeRådgivare