FrågaFAMILJERÄTTBodelning02/10/2012

Bodelning vid äktenskapsskillnad

Hej! Gift sedan 1993 nu väntar skiljsmässa och bodelning. Jag har för några år sedan ärvt, efter min avlidne far, en femtedel av ett fritidshus i Finland. Övriga delar äger mina syskon. Ska min del av fritidshuset värderas och vara en del av bodelningen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! I en bodelning ska ert och er makas giftorättsgods ingå. Giftorättsgods är sådan egendom som inte är er enskild egendom. Om din andel i fritidshuset enligt testamente av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda så är det din enskilda egendom och ska alltså inte ingå i bodelningen. Har inget förbehåll gjorts om att egendomen ska vara din enskilda så ska den ingå i bodelningen. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare