Bostadsrättshavarens ersättningsskyldighet för vattenledningsskador

Om person A i en bostadsrättsförening har en disktmaskin som ger upphov till en vattenläcka kan då grannen vars tak blir fuktskadat bli betalningsskyldig? 1)Om person A orsakat skadan genom försumlighet (installerat den på ett icke korrekt och godkänt sätt. 2) Om det är en ren olyckshändelse.

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. För det första, ett klargörande. Personen vars tak blir fuktskadat kan aldrig bli ersättningsskyldig för något som person A har orsakat. Bostadsrättslagen (BRL), som är tillämplig lag i vad angår denna fråga, ger klara besked vad som gäller för person A och dennes ersättningsskyldig i det fall du beskriver. Jämlikt 7 kap. 12 § tredje stycket 1 BRL svarar bostadsrättshavaren (person A) för reparationer på grund av vattenledningsskador endast om skadan uppkommit genom bostadsrättshavarens egen vårdslöshet eller försummelse. Uppstår skadan genom en ren olyckshändelse kan inte bostadsrättshavaren hållas ansvarig enligt BRL. Person A blir alltså ersättningsskyldig för en fuktskada som orsakats på en annan bostadsrättshavares tak, om skadan uppkommit genom person A:s vårdslöshet eller försummelse. Jag hoppas att detta besvarade dina funderingar. Annars är du välkommen att ställa ytterligare frågor till oss. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare