Mögel- och fuktskador i hyreslägenhet

Jag ska genomföra ett lägenhetsbyte snart men lägenheten jag ska flytta in i har mögel samt fuktskador i badrummet. Jag undrar vad jag bör göra och har rätt till -- kan jag kräva att hyresvärden åtgärdar skadorna omedelbart, samt har jag rätt till hyresreduktion fram tills dess? Tack på förhand!

Lawline svarar

I den juridiska litteraturen samt praxis har mögel och fuktskador ansetts vara brister i hyreslägenheter. Om lägenheten på tillträdesdagen inte är i det skick du har rätt att fordra får du avhjälpa bristen på hyresvärdens bekostnad om denne låter bli att rätta till bristen så snart det kan ske. Vad jag tycker du bör göra är att ta kontakt med hyresvärden och påpeka förvarande brister i lägenheten. Om hyresvärden inte avhjälpt dig med dessa brister har du rätt till reducering av hyran för den tid lägenheten varit bristfällig. Reduceringen skall, vid en objektiv bedömning, vara skälig i förhållande till bristerna. Det är mycket viktigt att du deponerar den del av hyran du anser har nedsättning för till länstyrelsen. Jag råder dig framför allt att ta kontakt med hyresvärden och ber denne att åtgärda skadorna i lägenheten.
Lawline RådgivareRådgivare