FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/09/2012

Ny bostad efter skilsmässa: få loss pengar ut den samägda fastigheten?

Vi, jag och min man, står inför en skilsmässa, vi är överens. Vi har inte direkt bråttom att flytta ut ut gemensamma villan. Om jag skulle hitta en bostadsrätts-lgh, hur får jag loss pengar till den? Kan banken ha något slags anstånd tills vi sålt villan?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga. Jag tolkar din fråga som att du undrar hur du får tillgång till hälften av de pengar som eventuellt kan bli över efter att ni sålt villan. Regler om samägande finner du i Samäganderättslagen (https://lagen.nu/1904:48_s.1) Samtliga delägares samtycke krävs "för förfogande över det samfällda godset i dess helhet eller för vidtagande av åtgärd i godsets förvaltning". Bådas godkännande krävs alltså som huvudregel för att huset ska kunna säljas (2 §). Du säger att du och din make är överens och så länge han inte vägrar sälja huset finns ingen anledning att kräva att det säljs på exekutiv auktion (6 §). Många banker kräver att den första bostaden ska vara såld innan de lånar ut pengar till en ny. Också beroende på var du bor någonstans, vad du har för inkomst och hur högt belånad er villa kan det se ut på olika sätt. Jag rekommenderar dig att du kontaktar din bank och ber dem råda dig hur du ska gå till väga. Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare