FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/09/2012

Är det tillåtet att ha flera inneboende?

Min kompis ska få hyra sin en lägenhet i andra hand av sin pappa, får jag och två till personer vara inneboende i hennes lägenhet? Hur ska vi annars lösa det så att vi alla fyra kan bo i lägenheten utan att hon behöver ta över förstahandskontraktet?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga. Frågor om hyresförhållanden regleras i jordabalkens 12 kapitel, också kallat "hyreslagen". Av 41 § framgår motsatsvis att det är tillåtet att ha inneboende i en bostad, så länge det inte är till men för hyresvärden. Om lägenheten som ni ska bo i t.ex. är onormalt liten i förhållande till att det ska bo fyra personer i den så skulle det kunna innebära men för hyresvärden att lägenheten slits mer än normalt. I annat fall kan ni bo i lägenheten alla fyra. Det är den som står på kontraktet som gentemot hyresvärden ansvarar för lägenheten och alla som vistas där. Hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare