FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet28/09/2012

Överklaga bygglovsansökan

Stadsbyggnadskontoret har hjälpt en granne att få ett 4,14 m högt uthus att först passera som friggebod, därefter som 3,30 m högt komplementhus. Har refererat till fel detaljplan, sänkt höjden i bygglovsansökan och i ritningarna, inte behandlat markhöjning i bygg- eller marklov etc. Ska vi anlita advokat? Eller bara överklaga?

Lawline svarar

Hej Gösta och tack för din fråga! Jag förstår inte riktigt vad du menar med att stadsbyggnadskontoret hjälpt din granne att passera en ansökan på felaktiga grunder. Jag kommer svara på din fråga så gott jag kan med de förutsättningar du angivit. Hur som helst rekommenderar jag dig att du överklagar till stadsbyggnadskontoret då tidsfristen för att överklaga är relativt kort. Innan bygglov kan lämnas till dina grannar ska byggnadsnämnden bereda kända sakägare och boende som berörs tillfälle att yttra sig, om bygget innebär en avvikelse från detaljplanen (jag förutsätter att en detaljplan finns, om detta inte skulle vara fallet ber jag dig återkomma med mer uppgifter) Du har alltså rätt att yttra dig och därför rätt att överklaga bygglovet. Byggnadsnämnden har en skyldighet enligt lag att informera dig om detta. Det som är viktigt att tänka på när man överklagar är att fristen för överklagandet är 3 veckor från det att ni tog del av beslutet att bygglovet beviljats. Din skriftliga överklagan ska skickas in till stadsbyggnadskontoret som gör en rättidsprövning (om överklagan kommit in i rätt tid) har detta skett överlämnar de samtliga handlingar till länsstyrelsen för prövning. Lagen som reglerar detta rättsområde är PBL; (https://lagen.nu/2011:338#K6). Med vänlig hälsning,
Angelica RigbornRådgivare