Förverkande av bostadsrätt

Hej! I vår brf har vi en hyresgäst som vållar oss problem. Han "hinner inte hem" utan urinerar bland buskar och häckar runt huset. Det blir väldigt otrevligt och många reagerar. Är det skäl nog att skicka ett varningsbrev till honom om uppsägning ifall det inte upphör? Tacksam för snabbt svar!

Lawline svarar

Hej! Enligt 12 kap 25 § Jordabalken (JB), se https://lagen.nu/1970:994, har hyresgästen en skyldighet att inte störa sin omgivning i en sådan grad att det kan anses vara skadligt för hälsa eller annars försämra deras bostadsmiljö. Hyresgästen ska också i övrigt iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten. Om hyresgästen bryter mot detta ska han eller hon meddelas. Om hyresgästen ändå fortsätter med störningar kan hyresrätten förverkas enligt 12 kap 42 § 6 p Jordabalken. Hyresrätten är inte förverkad, om det som ligger hyresgästen till last är av ringa betydelse. Det betyder att små störningar inte kan medföra förverkande. Det finns få avgöranden inom denna typ av störningar, men troligtvis så anses detta vara en störning som inte är ringa om det händer ofta samt medför försämrad bostadsmiljö för övriga grannar. Ni bör därför kunna skicka ett varningsbrev med uppsägning om inte störningarna upphör. Med vänlig hälsning,
Emily TöyräRådgivare