FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt27/09/2012

Möjlighet att flytta hemifrån som omyndig och underhållsskyldighet för föräldrar

Hej jag är 17 år och går gymnasiet. Nu är det så att mina föräldrar är skilda och jag har bott hos min mamma sedan 5 år tillbaka (dom har delad vårdnad) Bor jag hos mamma har jag nära till skola och allt man behöver. Bor jag hos pappa måste jag kliva upp 2 timmar innan skolan börjar och åka minst 1.5 timmar innan för att hinna. Nu är det så att jag och min mor inte alls kommer överens och hon vill inte att jag bor kvar hemma hos henne. Jag vill inte bo hos min far och har hittat att dela en lägenhet med en vän där hyran är på ~4000, det jag vet är att dom kan inte tvinga mig att bo hos pappa, men jag undrar om dom är skyldiga att betala underhåll till mig då? Kan man få bidrag på något sätt?

Lawline svarar

Hej! Av din fråga att döma tolkar jag det som om du vill flytta hemifrån. Innan du är myndig har vårdnadshavare rätt och skyldighet att bestämma över dina personliga angelägenheter. Detta enligt 6 kap 13 § Föräldrabalken se; https://lagen.nu/1949:381. Då du är 17 år och därmed omyndig är det dina föräldrar som bestämmer över dig och till exempel vart du skall bo. Man får som omyndig själv varken ingå avtal utan samtycke från förmyndare eller råda över sin egendom. (9 kap 1 § Föräldrabalken) Vad gällande skyldigheten att betala underhåll så säger 7 kap 1 § Föräldrabalken att föräldrarna är underhållsskyldiga tills dess att du fyller 18 år. Går du i skolan efter denna tidpunkt, är de underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst till dagen du fyller 21 år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning. Detta gäller även om du skulle flytta hemifrån. Underhållets storlek ska avgöras av vad som är rimligt med hänsyn till ditt behov och en bedömning görs även utifrån din egen förmåga att försörja dig genom såväl egen inkomst som sociala förmåner. Detta är något som kan göra att dina föräldrarnas underhållsskyldighet minskar. Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare