FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/09/2012

Svävarklausul

Vad är en svävarklausul och vilket lagrum kan man hänvisa till?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga! En svävarklausul innebär klausuler som gör att köpets fullbordan eller bestånd är beroende av olika villkor, t.ex. något måste uppfyllas för att avtalet ska bli giltigt. Svävarklausuler regleras i 4 kap. 3 § punkt 1 Jordabalken (se https://lagen.nu/1970:994). Dessa villkor måste tas in skriftligt i avtalet för att gälla. Det kan t.ex. vara att säljaren vill kunna frånträda avtalet om han inte får ett jobb på annan ort. Enligt 4 kap. 4 § Jordabalken får dessa villkor inte gälla under mer än 2 år. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare