Preskriptionsavbrott

Hej! Vår idrottsförening har nyligen fått en faktura från kommunen för kostnader för hallhyra som dem glömt fakturera oss vid dem tillfällena. En del av dessa går tillbaka till 2006. Det är alltså först nu vi ens får första fakturan för dessa kostnader. Dem har slagit samman flera glömda fakturor på en gång. Handlar om flera tusen kronor som inte finns med i vår budget iår. Vad gäller för preskription i ett sådant här fall? Är det ok att kommunen gör så här? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej Emanuel och tack för din fråga! Enligt 2 § 1 st. Preskriptionslagen, (https://lagen.nu/1981:130#P2S2) är den allmänna preskriptionstiden tio år vilket innebär att fordringar preskriberas först därefter om inget avbrott skett. Preskriptionsavbrott regleras i 5 § och exempel på detta är då gäldenären erhållit ett krav om betalning. Detta innebär att det fortfarande är möjligt för dem att kräva betalt eftersom det inte har gått tio år sedan fordringarna uppkom. Med vänlig hälsning,
Angelica RigbornRådgivare