FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt20/11/2006

Har e-post juridisk samma relevans som vanlig post?

Hej! En vän till mig hävdar att e-post saknar juridisk giltighet. D v s avtal, bekräftelser o dyl som framställs per mail saknar helt juridisk relevans. Han arbetade för flera år sedan på ett företag där en chef via mail bekräftade till en anställd att denne skulle erhålla en viss summa pengar i provision. Den anställde förlorade dock tvisten eftersom företagets advokater hävdade att mail helt saknar betydelse. Hur ligger det till egentligen? Mycket tacksam för svar!

Lawline svarar

E-post är i högsta grad juridiskt relevant! Ända problemet är att det inte juridiskt kopplat till regler om t.ex. folkbokföring etc. Många lagar innehåller bestämmelser som säger att delgivning anses ha skett om brev skickat till folkbokföringsadress, eller adress där mottagaren senast var känd eller liknande. Exempel på detta är konkurslagen, och delgivning av konkursbeslut. Några sådana bestämmelser finns inte för e-post, vilket gör att e-post inte har riktigt samma juridiska dignitet trots att vi lever i ett it-samhälle. Om ett e-mail går att binda till en bestämd person i en situation med t.ex. avtalsförhandlingar är detta juridiskt bindande, om det bara kan visas att personen verkligen skrivit mailet. Det kan tänkas att det finns större möjligheter att skicka falska e-mail, men så länge denna risk är liten och inte kan bevisas, är inte heller detta något problem. I den situationen som din vän refererar till, kan det tänkas vara att e-mailet inte har kunnat bevisas ha exakt den juridiska relevansen som krävdes i det målet, men utan vidare faktaunderlag kan jag inte uttala mig tydligare här. Hoppas detta räcker, och var vänlig hör av dig om några oklarheter föreligger!
Rådgivare