Skälig hyra

Hej Jag bor i ett-roms lägenhet ock ska hyra ut en del av rum till en kvinna med hennes dotter.Vi 3 ska bo i ett rum.Hur mycket kan de betala då?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Det är svårt att säga hur mycket de ska betala i hyra eftersom det inte finns några uppgifter i beskrivningen. Men hyran ska enligt hyreslagen fastställas till ett skäligt belopp. Om hyran är påtagligt högre än hyran för lägenheter som med hänsyn till bruksvärdet är likvärdiga så är hyran oskälig. Det är godtagbart med en felmarginal på ungefär 5 %. Med vänliga hälsningar, Samira Kousha
Samira KoushaRådgivare