Ingrepp i en bärande konstruktion i bostadsrätt

Vi vill göra en öppning i en bärande vägg i vår lägenhet. Vi har anlitat en byggnadsadministratör som var och mätte och undersökte väggen. Han begärde ut ritningar från kommunen och gjorde sen beräkningar som visade att det var ingen som helst risk med att göra denna öppningen. Brf nekade dock vår begäran med motiveringen att det var för riskabelt. Vad har vi för rättigheter här?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Frågor av detta slag regleras i bostadsrättslagen (BRL). Enligt 7 kap. 7 § första stycket 1 BRL får bostadsrättshavaren inte utan styrelsens tillstånd utföra ingrepp i en bärande konstruktion i lägenheten. Enligt andra stycket får styrelsen inte vägra att medge tillstånd till bl.a. en åtgärd som innebär ingrepp i en bärande konstruktion om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. Den åtgärd som du vill utföra innebär visserligen ett ingrepp i en bärande konstruktion, vilket kräver styrelsens tillstånd, men styrelsen kan endast vägra att medge tillstånd om åtgärden innebär påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. Vad det sagda innebär är helt enkelt att styrelsen ska ha tungt vägande skäl för att neka att medge tillstånd. Exempel på situationer då tillstånd kan nekas är om åtgärden innebär att lägenhetens planlösning ändras så att denna blir svår att avyttra efter åtgärden. Att utverka en öppning i en bärande vägg innebär att lägenheten får en ändrad planlösning, vilket är ett exempel på då styrelsen kan vägra att medge tillstånd. Jag har dock svårt att med utgångspunkt i din fråga bedöma hur stor denna förändring är och om åtgärden skulle medföra svårigheter att i framtiden avyttra lägenheten. Du får helt enkelt återigen ta upp frågan med styrelsen, framföra att den ska ha tungt vägande skäl för att neka ett tillstånd och be om en motivering till beslutet. Jag hoppas att detta besvarade dina funderingar. Annars är du välkommen att ställa ytterligare frågor till oss. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare