Preskription av konsumentfordring

Min son har nyligen fått ett krav på ca 22.000:- från Sergil Kredittjänster AB. Kravet avser Telia-tjänster från 2006 och 2007. Han har tidigare under några arbetslösa år haft betalningsproblem, men i samband med flytt till Frankrike för drygt 2 år sedan, försökte han reda ut sina skulder. Han kontaktade bl.a. Kronofogden, Sergil o Telia, men allt var utrett och betalt. Finns någon preskriptionstid eller hur hanterar man detta? Han har inte fått några fakturor från Telia eller Sergil på de senaste åren.

Lawline svarar

Hejsan! Jag utgår i mitt svar från att din sons skulder uppkommit hos honom som privatperson/konsument, och inte inom någon näringsverksamhet. Konsumentfordringar preskriberas 3 år efter fordringens uppkomst om inte något preskriptionsavbrott görs, enligt 2 § 2 st Preskriptionslagen (https://lagen.nu/1981:130#P2S2). Preskriptionsavbrott sker när konsumenten erkänner sin skuld för den till vilken han är betalningsskyldig, även kallad borgenären(t.ex. genom att amortera, betala ränta, muntligt erkänna genom att säga t.ex. "Jag kan inte betala skulden just nu, jag har inga pengar" osv.). Preskriptionsavbrott sker också när konsumenten fått skriftliga krav på betalning, samt när borgenären väcker talan i domstol, går till Kronofogden, eller andra liknande sätt att kräva betalning, se 5 § prekriptionslagen (https://lagen.nu/1981:130#P5S1). När ett preskriptionsavbrott skett räknar man med en ny preskriptionstid om 3 år. Om din son inte fått några fakturor eller på något annat vis haft kontakt med Sergil, Telia eller Kronofogden sedan 2007 (5 år sedan) är fordringen preskriberad och borgenären kan inte kräva din son på pengar. I annat fall måste ni räkna 3 år från den dag han senast fick ett krav eller erkände skulden för borgenären. En annan sak är också att skulden är betald. Ett sådant fakta går egentligen före preskriptionen när man ska avgöra om fordringen upphört. I själva verket brukar dessa tvister handla om vad man kan bevisa. Hoppas du är nöjd med svaret!
Marina RönnquistRådgivare