FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal10/09/2012

Sälja bostadsrätt privat

Hej Undrar vad det är för skillnad att sälja en bostadsrätt privat eller genom mäklare. Min dotter ska skiljas och behöver ett överlappnings lån på 1 mån till en ny lägenhet. Har skickat alla papper till bank men kan inte få det . Varför?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till oss på Lawline med din fråga. En stor skillnad mellan att sälja en bostadsrätt privat respektive med hjälp av en mäklare är att den sistnämnda kan bistå med alla avtal och övrig juridisk expertis i och med överlåtelsen av bostadsrätten. Exempel på hur ett överlåtelseavtal kan dock finnas på Internet för den som ändå vill sälja privat. För till exempel HSB-fastigheter finns följande standardiserade avtal: http://www.hsb.se/polopoly_fs/1.129599.1331716342!/%C3%B6verl%C3%A5telseavtal_av_bostadsr%C3%A4tt2011.pdf På följande sida (Juridikfokus) kan en person, för en mindre summa pengar, köpa ett standardiserat avtal: http://www.juridikfokus.se/blanketter/index.php?kategori=1&gclid=CJjWtqT7qrICFcotmAodUUkA3Q Förutom avtalsfrågan finns det såklart flera mer praktiska skillnader. När säljaren betalar en mäklare gör han/hon det bland annat i syfte att slippa all administration (kontakta bostadsrättsföreningen med mera) bakom försäljningen. Vid en privataffär bör parterna kontakta sina respektive banker, om bostadsrätten är pantsatt respektive ska pantsättas i syfte att få ett lån, och särskilt upplysa dessa om affärens privata natur. Anledningen är helt enkelt att vid bostadsköp handlar det oftast om stora summor pengar och om då affären gjorts upp privat kan det hända att bankerna gärna vill ha lite mer insyn än om affären slutits med hjälp av en auktoriserad mäklare. Gällande er dotters avslag gällande överlappningslån. Rörande denna fråga kan jag tyvärr bara spekulera och i sådana fall är det bättre att ni vänder er till er bank för ett bättre svar. Bästa hälsningar Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare