FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt10/09/2012

Flera restauranger i samma fastighet - konkurrens

Juridisk frågor och råd gällande fastighetsrätt, hyresgäst rätt, tillstånd, etc. Jag har funderingar och behöver lite rådgivning över vilka rättsliga medel eller åtgärder man kan vidta mot en fastighetsägare/fastighetsbolag som hyr ut lokaler för restaurangverksamhet då det redan finns en aktiv på samma fastighet (som ej är en galleria). Funderingar: -Behöver inte fastighetsägaren någon form av godkännande/tillstånd från kommunen, andra affärsverksamheter (restaurang), hälso- & miljö avd. eller dylikt? -Bryts inte någon avtal, rätt eller lag om en fastighet har mer än en restaurangverksamhet? -Finns det inte någon konkurrenslag som reglerar denna typ av problem? -Har tidigare fastighetsägares muntlig utlovande att ingen annan restaurangverksamhet kommer tillåtas i samma fastighet betydelse? -Finns det någon villkor/regel i hyreskontrakt som motsäger denna typ av händelse.

Lawline svarar

Hej -Det finns ingen särskild lag eller rättsprincip inom fastighetsrätten som reglerar hur många restauranger som får finnas på en viss fastighet. Därför strider det inte heller mot någon lag. Det finns inte heller någon konkurrenslag som reglerar problemet. Eftersom syftet med konkurrenslagar är att främja konkurrensen skull det strida mot sådana lagars syften att på något sätt begränsa konkurrensen. Ett utlovande från fastighetsägaren kan vara bindande, men det beror väldigt mycket på omständigheterna. Ett ensidigt utlovande är inte bindande, eftersom det inte utgör något avtal. Det måste ha varit så att fastighetsägaren har lovat detta i utbyte mot något annat, en rimlig motprestation, för att det skall kunna bli juridiskt bindande. Det kan mycket väl finnas villkor i hyreskontrakt som inte tillåter detta, men utan att ha sett det avtal som använts i det här fallet kan jag inte säga något.
Thomas HefnerRådgivare