FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet07/09/2012

Överföring av halva fastigheten till blivande sambo/hustru

Min flickvän ska flytta hem till mig nästa år och ska då gå in som delägare i mitt hus. Räknas detta som en försäljning eller finns det flera sätt att göra det? Vad är bäst skattemässigt? Finns det fler möjligheter om vi är gifta? Vi planerar gifta oss men har inte bestämt när än.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Du kan ge halva fastigheten i gåva till din flickvän, vilket ju inte leder till någon skatt då gåvoskatten numera är avskaffad. Ni måste dock se till att i gåvohandlingen följa de formkrav som finns i 4 kap. 1-3 och 7-9 §§ i Jordabalken (Det finns flera bestämmelser om vad avtalet ska innehålla såsom köpeskillingen, vilket ju vid gåva är 0 kr, en överlåtelseförklaring m.m. Avtalet måste också vara skriftligt.) Om ni vid tillfället är gifta måste också gåvan registreras enligt 8 kap. 1 § Äktenskapsbalken, hur registreringen ska gå till finns det regler om i 16 kap. Äktenskapsbalken, ansökan om registrering sker hos Skatteverket. Om din flickvän ska ta över någon del av bolånet avseende fastigheten blir dock gåva inte aktuellt då att ta över lån ses som att betala en köpeskilling och det därmed kommer röra sig om att köp (då hon betalar genom att ta över en del av lånet) och inte en gåva. Även här ska formkraven i 4 kap. Jordabalken följas avseende köpehandlingen. Efter köpet är det bra om din flickvän så snart som möjligt skaffar lagfart för sin halva av fastigheten för att undvika krångel i framtiden med eventuella borgenärer och liknande. Då det kommer röra sig om en försäljning av halva fastigheten kan skatt bli aktuell på ev. vinst beroende på vad man sätter köpeskillingen till och vad fastigheten hade för anskaffningsvärde. Om ni gift er finns också möjlighet till partiell bodelning under äktenskapet, dvs. att man gör en bodelning (ungefär som om en av makarna går bort eller man skiljer sig) fast under det att äktenskapet består och i bodelningen tar man då enbart in viss egendom, i ert fall fastigheten och ev. bolån. I NJA 1991 s. 284 tilläts två makar dela en fastighet emellan sig som maken tidigare ägde och hade lagfart för själv på detta vis med stöd av 10 kap. 1 § Äktenskapsbalken. Gåva och köp är alltså aktuellt vare sig ni är gifta eller ej, om ni är gifta måste dock gåvan registreras. Partiell bodelning är ytterligare ett alternativ om ni gift er. Hjälp med att upprätta korrekta gåvo-, köpe- eller bodelningshandlingar kan ni få hos en familjejurist. Lycka till! Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare