Slitage i hyreslägenhet

Hej! Ska inom kort ha en besiktning av min hyreslägenhet då jag ska flytta. Har dock upptäckt två skador på mitt linoleumgolv som jag är orolig för att jag nu måste betala för. 1) Fick en egensnickrad tv-bänk i gåva för ett par månader sedan. Har nu upptäckt att lackbetsen har färgat av sig på golvet, vilket inte går bort. Misstänker att detta måste "slipas" bort genom golvpolish eller dylikt. Anses jag ha agerat försumligt/oaktsamt trots att jag inte kunde känna till att den inte var färdigtorkad? 2) I samma rum har jag även upptäckt små märken i golvet pga soffan som jag har haft i ett halvår. Det är som små insjunkningar i golvet. Till saken hör att jag bor ensam och större delen av tiden har ingen annan än jag nyttjat soffan (det är alltså en högst normal belastning av soffan!). Kan jag anses ha agerat försumligt eller är detta vad som brukar kallas för normalt slitage? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej Julian och tack för din fråga! Enligt 12 kap 24 § 1 st. JB (http://www.lagen.nu/1970:994#K12P24) ska du som hyresgäst vårda lägenheten väl. Detta förpliktar dig att ta hand om lägenheten, som hyresgäst kan du inte bli ersättningsskyldig för normalt slitage det vill säga nötning på ytskiktet. Dock är du som hyresgäst skyldig att ersätta all skada som orsakas genom vårdslöshet. Du kan däremot inte bli ansvarig för rena olyckshändelser. Hyresvärden har en underhållsskyldighet som stadgas i 12 kap 15 § JB, exempel på denna skyldighet är ommålning, slipning av golv och tapetsering. Culpaansvar åvilar dig som hyresgäst vilket innebär att ersättningsskyldighet blir gällande när skadan orsakats av försummelse/vårdslöshet eller uppsåt. Din hyresvärd måste alltså bevisa att du vållat skadan, jag kan inte göra en exakt bedömning på om dina skador kommer falla under normalt slitage eller ej. Med vänlig hälsning,
Angelica RigbornRådgivare