FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/08/2012

Vägran att bodela?

Hej! Min mans förra fru vägrar att göra klart bodelningen. Enligt bodelningsförrättaren måste parterna komma överens om lösöret innan han kan fatta något beslut. Det går inte att komma överens om lösöret då hon fortfarande åratal efter skilsmässan tjafsar om cd-skivor och andra småsaker. Vad kan man göra då inte ens bodelningsförrättaren lyckas? Vilka konsekvenser kan det få för oss och våra särkullebarn om bodelningen aldrig kommer till stånd? Gemensam fastighet är såld och vinsten lika fördelad. Övriga tillgångar är ungefär lika fördelade.

Lawline svarar

Hej, Reglerna om bodelning återfinns i Äktenskapsbalken, och framför allt i dess 9-10kap. Enligt 9:7 i ÄktB ska en bodelningsförrättare förordnas om det krävs för att få bodelningen till stånd. Enligt 17:6 i ÄktB skall bodelningsförrättaren, i de fall makarna ej kan enas förrätta bodelning trots oenigheten. Enligt 17:8 andra stycket i ÄktB kan make inom fyra veckor från att man har fått ta del av bodelningsbeslutet överklaga detta till domstol. Jag rekommenderar att ni tar kontakt med bodelningsförrättaren och hänvisar till att denne själv ska utföra bodelningen, och att exfrun om hon fortfarande är missnöjd, får klandra den färdiga bodelningen. Man har rätt till bodelning och förhoppningsvis får ni det snarast möjligt vilket inte borde medföra några negativa konsekvenser för era särkullbarn.
Lawline RådgivareRådgivare