FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/08/2012

Anbud-accept och rätt att kvarhålla egendom vid utebliven betalning

Ytterligare en förfrågan. Scenario: En kund vill att jag skall göra ett jobb till kunden. Kunden lovar betalning direkt jobbet är klart som en grundförutsättning för att arbetet skall bli genomfört, dvs. det är ett krav för att utföra arbetet innan det påbörjas och kravet blir löftesbeviljat. Då jobbet är klart så fördröjs betalningen. Vad innebär detta rent juridiskt?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Din fråga verkar beröra avtalsbundenhet och vilka konsekvenser som kan uppstå vid avtalsbrott. Avtalsbundenhet kan uppkomma på olika sätt varav anbud-acceptmodellen enligt 1 § Avtalslagen (AvtL), (https://lagen.nu/1915:218#P1S1) är av en av dessa. Jag kommer i mitt svar att utgå från denna modell. Avtalslagen reglerar avtal mellan parter. Både muntliga och skriftliga avtal godtas. Avtal uppstår genom att den ena parten lämnar en viljeförklaring/anbud till den andra avtalsparten. Denne har sedan att acceptera anbudet, avge ett nytt förslag på anbud eller att förkasta det första anbudet. Överensstämmer viljeförklaringen i anbudet med motstående partens accept har ett bindande avtal enligt 1 § AvtL kommit till stånd. Minimikravet för att accepten ska godtas är att detta är konkret och riktad till en bestämd adressat. Så länge som detta krav är uppfyllt finns inga ytterligare formkrav på en godtagbar accept. Den uteblivna betalningen ger upphov till retentionsrätt gentemot kunden. Detta är en säkerhetsrätt som gäller egendom till vilken någon annan har äganderätt. Syftet med retentionsrätten är att försäkra att betalning sker. Retentionsrätten ger borgenären rätt att hålla kvar gäldenärens egendom hos sig fram till dess att gäldenären fullgör sin del av avtalet, exempelvis betalar. Retentionsrätten innebär dock endast en rätt att kvarhålla egendomen. Det är inte tillåtet att sälja annans egendom för att på så sätt få betalt. Sammanfattningsvis kan ett löfte om betalning vara en godtagbar accept. Med detta som grund går att anta att ett muntligt giltigt avtal enligt 1 § AvtL kommit tillstånd mellan dig och kunden. Då betalningen fördröjts innebär detta en förändring av avtalsvillkoren vilket kan vara att anse som avtalsbrott. Fram till dess att kunden fullgjort sin del av avtalet innehar du därför retentionsrätt på kundens egendom. Hoppas jag kunnat bringa klarhet i din frågeställning. Med Vänlig Hälsning
Hannah JakobssonRådgivare