FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/08/2012

Vårdnad och umgänge

Min man har delad vårdnad om sin nu 19-åriga dotter. (Flickan går fortfarande på gymnasiet). Hon brukar vara hos oss varannan helg och bor i övrigt hos sin mamma. Nu vill hon bestämma själv hur och när hon kommer till oss men mamman kör ut henne från hemmet varannan helg och hotar att hon får sova i tvättstugan eller vad som helst men hon får inte lov att vara kvar hemma. Har hon rätt att göra så?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Den som har vårdnaden om ett barn innehar det huvudsakliga juridiska ansvaret för barnet. Vårdnadshavaren har ansvar för barnets personliga förhållanden och ska se till att barnet får nödvändig omvårdnad, trygghet och en god fostran. Föräldrabalk (FB) 6 kap. 1§ och 6 kap. 2 § st. 2. Vårdnadsansvaret består fram till dess att barnet fyllt 18 år. För barn över 18 år finns inget juridiskt vårdnadsansvar enligt 6 kap. 2 § st. 1 FB. Dock kvarstår föräldrarnas underhållsskyldighet enligt 7 kap. 1 § FB för ett barn som fyllt 18 år men fortfarande går kvar i skolan. Som mest fram till dess att barnet fyllt 21 år. Underhållskyldighet innebär att föräldrarna ska sörja för barnets grundläggande ekonomiska behov. Vanligen genom att föräldrarna betalar barnets bostad, mat, kläder med mera. Då det inte längre finns något legalt vårdnadsansvar för modern finns det inget som säger att modern måste tillåta att ha sin dotter hos sig. Moderns ekonomiska ansvar kvarstår emellertid fram tills dessa att dottern fyllt 21 år eller avslutad sina studier.
Hannah JakobssonRådgivare