FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet28/08/2012

Försäljning av samägd fastighet

Min sambo och jag ska separera. Tillsammans äger vi en fastighet i ett mycket attraktivt område. Pengamässigt vill han ha ut så mycket som möjligt och vill att vi ska lägga ut fastigheten till försäljning. Utifrån detta, som han säger, marknadsvärde ska jag sedan få möjlighet att lösa ut honom. Måste jag gå med på att fastigheten läggs ut på öppna marknaden? Fastigheten är taxerad till drygt 4 milj kr. Hur gör man med realisationvinst, nu och i en eventuell framtid?

Lawline svarar

Hej, Om ni inte kan komma överens om att sälja fastigheten kan din sambo få den såld genom en offentlig auktion. Förutsatt att ni inte har avtalat bort möjligheten att sälja den på offentlig auktion. Din sambo kan då ansöka hos tingsrätten om att fastigheten ska säljas på offentlig auktion enligt 6 § lag om samäganderätt [https://lagen.nu/1904:48_s.1]. Du kan då normalt sett inte hindra att försäljningen genomförs, utan endast få den uppskjuten om synnerliga skäl föreligger. Det kan t.ex. vara om det inte går att få ett rimligt pris på fastigheten pga. lågkonjunktur. Vid auktionen får både du och din sambo lämna bud, kostnaderna som uppstår för försäljningen delas mellan dig och din sambo. Är det klart att du ska köpa ut din sambo ur fastigheten kan priset bestämmas genom att en eller två fastighetsmäklare värderar fastigheten och ni utgår från de bedömningarna. Alternativt kan ni besluta att värdet ska vara 133 % av taxeringsvärdet eftersom taxeringsvärdet ska utgöra 75 & av marknadsvärdet. Vad gäller reavinstskatten på fastigheten vänligen se http://lawline.se/answers/14712. /Ingrid
Ingrid FaxingRådgivare