Kostnad för slitage i hyresrätt

jag skall flytta från en hyresrätt och i ett sovrum är det en bit tapet (ca. 20*10 cm) avskavt på två ställen. har läst tidigare på er webbsida att om hyresvärden kräver ersättning för omtapetsering skall man utgå från hyresvärdens skyldighet att tapetsera om vart tionde år och då dela de år som kvarstår till en omtapetsering med 10. i mitt fall tapetserades det om 2005 och därmed skall jag betala 3/10 av kostnaden för tapetsering. Har jag uppfattat det hela rätt?

Lawline svarar

Hej, Det är oundvikligt med normalt slitage i bostaden, sådant behöver du inte stå för. Dock har hyresvärden rätt att ta betalt för övrig slitage som inte anses vara ”normal”. Tapeterna ska förnyas i enlighet med hyresvärdens underhållsplan. Står det där att det ska ske var tionde år, betyder det att de förnyas år 2015, för den aktuella hyresrätten. Då ska du alltså betala för 3/10 av den totala kostnaden. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare