FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet28/08/2012

Överhängande grenar på grannens tomt.

Min granne vill att jag ska klippa ner grenar som hänger över från min trädgård. Jag har sagt till honom att jag ska göra detta men att jag inte kan svara på när detta kommer att ske och om han känner brådska så har han fått min tillåtelsa att klippa det själv. Han ger mig dock istället ett ultimatum att om jag ej klippt ner till visst datum kommer han att hyra in folk för att klippa ner och skicka räkningen till mig, får han lov att göra så? Grannen har tidigare klippt ner utan att informera mig och slängt in klippet i min trädgård.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Regler om rättsförhållanden mellan grannar finner du i Jordabalkens (JB) 3:e kaptiel, 1-2 §§. Se här: https://lagen.nu/1970:994#K3P1S1 I kapitlets 2:a paragraf framgår: “Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.” Alltså, har din granne gjort rätt i att samtala med dig och be dig ta bort de aktuella grenarna. Men din granne har inget stöd i JB för att hyra in folk för att klippa ner grenarna och skicka räkningen till dig. Det enda din granne har stöd för enligt ovan nämnda paragraf är endast att själv ta ner de grenar som hänger över hans tomt efter att ha samtalat med dig. Vad är då dina skyldigheter i det hela? Jo, Enligt 1 § är alla skyldiga att “ta skälig hänsyn” till omgivningen. Till omgivningen räknas onekligen de närmaste grannarna. Redan av 1 § följer det därmed troligtvis en skyldighet för dig att se till att dina träd och dess grenar inte orsakar några problem för din granne. Så för grannsämjans skull, ta bort grenarna så slipper ni en onödig tvist och dålig grannsämja. Vänligen,
Isabelle JanssonRådgivare