Bostadsrättsförenings villkor för medlemskap

Kan en brf kräva medlemskap i hsb av den enskilde brf medlemmen, för att denne ska få vara medlem i brf'en i fråga? Dvs kan en bostadsrättsförening utesluta en medlem för att denne saknar medlemskap i annan förening? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Regler om medlemsskap i bostadsrättsförening finns i *2 kap. bostadsrättslagen (1991:614*), härefter förkortat BRL. I *2 kap. 1 § BRL* stadgas bland annat att fråga om att anta en medlem i en bostadsrättsförening avgörs av föreningens styrelse utifrån de villkor för medlemskap som anges i föreningens stadgar. Detta innebär att föreningen har rätt att ställa upp villkor i stadgarna som gäller för medlemskap i bostadsrättsföreningen. En bostadsrättsförening har stor frihet att i stadgarna ställa upp olika villkor för medlemskap. Denna frihet inskränks dock i *2 kap. 2 § BRL* där det bland annat framgår att en bostadsrättsförening inte kan kräva att en medlem även ska tillhöra en organisation vars verksamhet är _klart avskild_ från bostadsrättsföreningens verksamhet. Däremot är villkor som innebär att en medlem i bostadsrättsföreningen också ska tillhöra en organisation för bostadsrättsföreningar helt okej. HSB är just en sådan organisation. Detta innebär att för de fall bostadsrättsföreningen har ett krav på medlemskap i HSB inskrivet i stadgarna så har de även rätt att ställa detta som ett krav för inträde i föreningen. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare