FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/08/2012

Äktenskapsskillnad - Giftorättsgods

Hej, Jag bor i en lägenhet tillsammans med min man. Lägenheten står på hans namn. Om han ger mig 5% av lägenheten som gåva, kommer det att påverka bodelning om vi skiljas? Kommer jag att bara få 5 % av det hela? Jag skulle vara jätte tacksam för ett svar!

Lawline svarar

Hej. Om ni inte har ett äktenskapsförord (avtal om att bodelning ska ske på visst sätt) så ska allt så kallat giftorättsgods ingå i bodelningen. Vad som är giftorättsgods utläses ur Äktenskapsbalken 7 kapitel 1-2 §§ (https://lagen.nu/1987:230). Lägenheten är enskild egenodom (inte ingår i bodelning)om: - Den är enskild egendom enligt ett äktenskapsförord - Den är en gåva som maken har fått med villkor att den ska vara enskild egendom - Den har fått genom arv eller testamente med villkor att det ska vara enskild egendom - Lägenheten har erhållits genom förmånstagarförordnande vid livförsäkring, olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring eller pensionssparande enligt lagen (1993:931) om individuellt pensionssparande som tecknats av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda Om inget av ovanstående situationer passar in är lägenheten giftorättsgods och kommer att ingå i er eventuella bodelning oavsett vem som står som ägare. Gåvan kommer då alltså inte påverka bodelningen.
Erik Yderstedt KarlssonRådgivare