FrågaFAMILJERÄTTFaderskap27/08/2012

Faderskapsutredning

Hade besök av en delgivningsman som letade efter min dotters pappa. Är jag tvungen att delge mannen detta? Idag är han sambo med en annan kvinna, men har anmält att han är inneboende hos henne. Vår dotter bor där varannan vecka. Kan jag anmäla att han är sambo men inte inneboende? Vad innebär detta för honom. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Enligt 2 kap 1 § Föräldrabalken är socialnämnden tvyngen att utreda vem som är far till barnet, de gör detta genom att bland annat enligt 2 kap 4§ inhämta upplysningar från modern. Om de inte får upplysningar från dig kommer de gå vidare och söka upplysningar från andra personer mm, detta följer av att de enligt 4 kap 7 § inte får lägga ner en utredning förrän det visat sig helt omöjligt att fastställa vem som är far eller liknande. Så mitt svar på första frågan är att du inte är tvyngen att delge mannen detta, du är inte heller _tvyngen_ att berätta för socialnämnden, men det försvårar enbart deras utredning óch leder till att de tvingas gå vidare med den. Du behöver inte på något sätt förklara eller anmäla hans boendesituation, det har ingen betydelse för faderskapsutredningen. Att personen i fråga blir fastställd som far får självklart familjerättsliga betydelser, frågor om t.ex. vårdnad och underhåll blir aktuella. Enligt 6 kap 3 § Föräldrabalken kommer dock vårdnaden tillfalla dig då ni inte var gifta med varandra vid tillfället för födslen? Enligt 7 kap 2 §, samma lag, är en förälder som inte har vårdanden om ett barn skyldig att betala underhåll efter förmåga. Vårdnads och underghållsfrågor är relativt komplicerade och beror mycket av vad fadern och modern i fråga vill ha, (yrkar på) så hör gärna av dig igen om dessa frågor skulle uppkomma.
Lawline RådgivareRådgivare