FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/08/2012

Äktenskapsförord m.m.

Hej! Vi är gifta. Min man ägde huset sedan tidigare. Vi har tänkt skriva ÄF ang. huset så han får ha kvar det. Min undran är ifall han kan ge mig halva huset nu så jag också står som ägare men att det ändå står i ÄF att huset tillfaller honom vid skilsmässa? Funkar det? Att det blir bara hans hus fastän jag står som ägare också?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Huvudregeln är att makars egendom utgör giftorättsgods. Som du noterat finns det dock vissa undantag, som t.ex. då det i äktenskapsförord föreskrivits att viss egendom skall vara enskild (7:3, Äktenskapsbalken, se https://lagen.nu/1987:230#K7P3S1). Giftorättsgods är inte att jämställa med äganderätt, utan kan mer beskrivas som den ena makens anspråk på att vid äktenskapets upphörande få ut halva värdet av det gemensamma hemmet. Det går bara att göra egendom som ägs av den ena maken till enskild, inte egendom som ägs av båda samtidigt. Detta framgår av ordalydelsen av 7:3 Äktenskapsbalken. Dock torde det ändå vara fullt möjligt att skriva ett avtal som säger att huset vid en bodelning ska tillfalla ena maken mot avräkning på hans lott i boet. På så sätt uppnås samma resultat som en likadelning samtidigt som den ena maken garanteras att få ha kvar huset. Ett sådant avtal bör rimligen följa samma formkrav, och likställas med ett äktenskapsförord. Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare