Vittnens undertecknande av testamente

Hej, När ett testamente vidimerades glömde de som vidimerade att skriva sina telenummer. Får jag (som inte var en av dem) lägga till deras telenummer i efterhand?

Lawline svarar

Hej! De formkrav som finns vid upprättande av ett testamente framgår av 10:1 Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637). Testamentets upprättande ska bevittnas av två personer vilka ska skriva under med sina namn. Vittnenas telefonnummer krävs därmed inte för testamentets giltighet. Telefonnummer, precis som andra uppgifter som rekommenderas stå med i testamentet enligt 10:2 Ärvdabalken, kan dock stå med för att underlätta bevisning i en eventuell senare tvist. Jag vet dock inte om det är lämpligt att du lägger till uppgifter i efterhand, i så fall kan det kanske vara bra om det framgår att telefonnumren skrevs dit i efterhand. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare