FrågaAVTALSRÄTTFormkrav23/08/2012

Avtalsrätt - formkrav för ett avtal

Kan ett avtal/överenskommelse förklaras ogiltig om den skrivits på ett icke arkivbeständigt papper som skrivits ut med icke arkivbeständig och godkänd toner (SP) rekommenderad. Överenskommelsen gäller avlutande av anställning.

Lawline svarar

I svensk rätt finns det generellt sätt inget formkrav för ett avtal. Det behöver i många fall inte ens vara skriftligt utan kan vara fullt giltigt muntligt. Det finns inte heller någon lag som säger att ett avtal ska skrivas på en viss typ av papper. Om inget annat är fel så är avtalet giltigt. Att man har ett avtal i skriftlig form och eventuellt på ett arkivbeständigt papper är i de flesta fall endast praktiskt i bevissyfte.
Erik Yderstedt KarlssonRådgivare