Klander och jämkning av testamente

Klander av testamente Min fråga gäller arvslott respektive laglott. Idagsläget har jag möjlighet att godkänna testamentet och därmed också göra anspråk på laglott. Men vad händer om jag klandrar? Kan jag därmed på något sätt gå miste om laglotten - om mitt klander döms negativt? Hur skriva klander? Vad måste en klandran innehålla? Kan jag bara skriva att jag klandrar testamentet och äktenskapsförordet - men undvika att skriva varför? (som ett första steg för att få in det på Tingsrätten) Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Reglerna om arv och testamenten hittar du I Ärvdabalken (ÄB): https://lagen.nu/1958:637 Till att börja med kan sägas att det är en skillnad mellan att klandra ett testamente respektive jämka. Om du är barn till den avlidna och vill jämka testamentet för att få ut din laglott ska påkallandet av jämkningen ske inom 6 månader efter delgivningen. Laglotten utfaller alltså inte automatiskt. Att påkalla jämkning kan göras genom att meddela testamentstagaren om ditt anspråk eller genom att väcka talan mot denne. Se 3 § 7 kap. ÄB. Om du inte begär jämkning inom jämkningsfristen förlorar du din rätt att få ut laglotten. Klandertalan väcks för att ogiltigförklara ett testamente. För att en klandertalan ska bifallas fordras att det föreligger en klandergrund enligt ÄB 13 kap. Klandertalan ska väckas inom 6 månader från det att personen delgivits testamentet, ÄB 14:5. Om du helt enkelt vill få ut din laglott skall du begära jämkning av testamentet. Om du vill ogiltighetsförklara testamentet skall du klandra testamentet och ange grunden för detta. Bevisbördan för att ett testamente skall ogiltighetsförklaras ligger hos den som klandrar testamentet. Talan angående klander av testamentet väcker du hos närmsta tingsrätt genom en ansökan. Hoppas du fått svar på dina frågor! Vänligen,
Linnea HedmanRådgivare