Tidsperiod för klander av testamente

Hej! Min mormor och morfar har skrivit ett testamente ( våra föräldrar lever ej ) Mormor gick bort för ca 2år sedan och då fick jag och min bror se testamentet.Jag godkännde och min bror skrev att han har sätt den.Nu har har morfar gått bort. Min fråga är, gäller testamentet från mormors eller morfars bortgång samt kan man bestrida testamentet nu?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! I 14 kap. 5 § Ärvdabalken (ÄB) anges att om en arvinge vill göra gällande att testamentet inte är giltigt, ska han väcka talan hos tingsrätten inom sex månader efter det att han fick del av testamentet. När det gått sex månader efter att arvingen fått del av testamentet går det inte längre att väcka talan. Om talan inte väcks inom föreskriven tid är testamentet giltigt även om det skulle föreligga grund för ogiltighet. Om det är frågan om samma testamente som när din mormor gick bort har ni redan delgivits detta och 6 månaders perioden för klander har passerat, ni har således ingen möjlighet att bestrida testamentet nu. Här hittar du ÄB: https://lagen.nu/1958:637 Hoppas du fått svar på dina frågor! Vänligen,
Linnea HedmanRådgivare