FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet16/08/2012

Allmänt om gåva av fastighet

Hej, Jag har blivit tillfrågad av min pappa om jag vill ta över hans landställe. Det ska i så fall ses som en gåva/förskott på arv så jag ska alltså inte köpa det av honom. Inga andra arvtagare finns. Rent formellt vet jag att vi måste skriva gåvobrev men sen vet jag inte mycket mer än det. Vad medför en sådan här överlåtelse? Åker jag på skatter i form av förmögenhetsskatt (tänkte med tanke på husets värde, ligger idag ute på Hemnet för 1 750 000) eller skatt/andra avgifter vid mottagande av huset? Inga lån finns att överta. Finns det andra saker jag bör tänka på i denna situation? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det är helt rätt att ett gåvobrev måste skrivas om din pappa avser att ge dig fastigheten. För att du ska bli ägare till fastigheten krävs vidare att du ansöker om lagfart för densamma. Detta sker genom att gåvobrevet tillsammans med en särskild blankett skickas in till inskrivningsmyndigheten (Lantmäteriet). Blanketten hittar du genom att klicka på länken till höger (http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_FaqList.aspx?id=15368). Kostnaden för detta är ca 825 kronor. Du kommer varken att behöva betala förmögenhets- eller gåvoskatt då båda är avskaffade. Vid en framtida försäljning kan det vara bra att veta att du då kommer att överta din pappas anskaffningsvärde av fastigheten. Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare