FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet16/08/2012

Avtal med fastighetsförvaltande förening eller bolag

Vi har köpt en liten fastighet (2 ha) med en ruin, lite ängsmark, några träd och lite fiskevatten. En lokal förening har erbjudit sig att sköta om hela fastiheten. Vilken typ av avtal är det då fråga om?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Som jag förstår det är det en så kallad fastighetsförvaltande förening eller ett bolag ni har kommit i kontakt med. Dessa föreningar/bolag handhåller med skötsel av fastighetens yttre och enklare reparationer. I detta fall bör det röra sig om ett vanligt uppdragsavtal mellan er som privatpersoner och föreningen/bolaget. Se till att vara noga att kontrollera vad föreningen/bolaget skall svara för och vad som skall gälla vid eventuella problem såsom misskötsel och dylikt. Välkomna att höra av er om ni har ytterligare funderingar! Vänligen, Emelie Fyhrqvist
Lawline RådgivareRådgivare