FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 16/08/2012

Tillåten omedelbar uppsägning?

Hej! Jag sa upp mig på egen begäran, jag och min chef kom överens om att jag inte behövde jobba under uppsägningstiden som för min del är 1 månad enligt mitt anställningsavtal. Nu har jag bara fått lön fram tills den dagen jag sa upp mig. Min chef menar att jag själv har sagt upp mig med "omedelbar verkan" och därför inte har rätt till lön under uppsägningstiden. Kan arbetsgivaren göra så?

Lawline svarar

Hej, kul att du kommer till just lawline för hjälp. Jag skall försöka svara så bra som möjligt på din fråga. Enligt 4 § lagen om anställningsskydd (LAS) gäller anställningsavtal som huvudregel tills vidare. Vid sidan av detta, stadgas att anställningsavtal som gäller tills vidare kan sägas upp av arbetsgivaren eller arbetstagaren för att upphöra efter en viss uppsägningstid. Det skall här poängteras att LAS är tvingande till förmån för arbetstagaren. Det är endast klausuler som blir mer fördelaktiga för arbetstagaren som kan avtalas, vilket framgår av LAS 2 §, andra stycket, se https://lagen.nu/1982:80. Det du och din arbetsgivara har gjort är inte tillåtet då man inte kan avtala bort denna uppsägningstid. Dock framgår det även av 4 § LAS att ett avtal kan sägas upp med omedelbar verkan om arbetsgivaren i väsentlig mån har åsidosatt sina åligganden mot arbetstagaren. I detta fall skulle uppägningstiden kunna frångås, men inte annars. Lycka till
Lawline RådgivareRådgivare