Lika arv till särkullbarn

Vi är två äkta makar med två särkullbarn vardera. Vi vill att barnen skall ärva lika stora delar när vi har gått bort, dvs när man lägger ihop laglott och efterarv. Stämmer det med följande testamente. "Den av oss som den andre överlever skall med fri förfoganderätt erhålla all den avlidnes kvarlåtenskap, dock med undantag av bröstarvinges laglott. Efter bådas frånfälle skall kvarlåtenskapen fördelas enligt lag. "

Lawline svarar

Hej! Med den formulering som du anger kommer inte alla barn att ärva lika mycket. Om kvarlåtenskapen fördelas enligt lag kommer barnen endast ärva av sin respektive förälder, även om den överlevande först erhåller kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt. Det innebär att om någon av er är mer förmögen än den andra så kommer barnen till denne att ärva mer då de får hälften var av den förmögnes kvarlåtenskap. Om ni istället vill att era barn ska ärva lika mycket så måste ni i testamentet frångå lagen. Det är möjligt så länge det inte inkräktar på laglotten, vilket det inte gör om barnen till den först avlidne får ut sin laglott vid första dödsfallet men får vänta på resten av arvet. Sedan måste ni skriva t.ex. att alla fyra barns totala arv ska bli detsamma. Det skulle kunna formuleras enligt följande: "Den av oss som överlever den andre skall med fri förfoganderätt erhålla all den avlidnes kvarlåtenskap, dock med undantag av bröstarvinges laglott. Efter bådas frånfälle skall kvarlåtenskapen fördelas så att alla barn, efter arvräkning för tidigare erhållen laglott, tar lika del i arvet." För att vara säkra på att följden av testamentet blir exakt så som ni önskar skulle jag dock rekommendera er att ta kontakt med en verksam jurist för ytterligare vägledning. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare