Testamente och föräldrars arvsrätt

Hej! Jag undrar om mina föräldrar alltid har arvsrätt om jag skulle dö? Kan jag skriva i mitt testamenta att de inte får ärva, eller har de automatiskt 25% rätt? Har jag rätt att vilja att pengarna pengarna ska brännas (bokstavligen!) så att ingen får ärva?

Lawline svarar

Hej! Så länge du inte har några bröstarvingar (barn, barnbarn o.s.v.) finns det inga hinder för dig att testamentera dina tillgångar precis som du vill. Dina föräldrar har ingen arvsrätt om du valt testamentera dina tillgångar till någon annan. Det skulle vara möjligt att i testamente skriva att du vill att pengarna ska brännas, men kom ihåg att det går att testamentera pengarna också till någon som du inte är släkt med (t.ex. om du vill att de ska tillfalla en vän eller en ideell organisation). Hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare