FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt13/08/2012

Hyresvärdes konkurs samt utmätning av fastighet

Hej! Vi ska hyra en villa. Hyresavtal på 2 år till att börja med. Min fråga är, vad händer med oss om husägaren ej sköter sina lån och huset går till kronofogden? http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.HTM#K12P45

Lawline svarar

Hej ! Kul att du kommer till oss på lawline för svar på din fråga. Jag skall försöka svara den på bästa möjliga vis. Alla frågor beträffande hyra regleras i Jordabalk (1970:994) 12 kap. även känd som hyreslagen. I 29 - 31 paragrafen behandlas konkurs och utmätning, http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.HTM#K12P45. 29, 30 regerar hyresvärdens konkurs respektive utmätning av denne, och är således de paragrafer som är av intresse för frågan. Paragraferna anger att Hyresavtalet upphör omedelbart efter uppsägning vid hyresvärdens konkurs eller utmätning av fastigheten, se 6 paragraf 2 st. 2 men. I de fall hyresvärden försätts i konkurs eller fastigheten utmäts efter det att hyresgästen fått tillträde saknar du som hyresgäst speciella rättigheter, utan du får själv se till att bevaka dina egna intressen i konkursen eller utmätningen. Hoppas detta hjälper och lycka till. Jacob
Lawline RådgivareRådgivare