tolkning av testamente

jag skulle vilja ha ett testamente utrett vad som egentligen står där. Min mor testamenterade sin lägenhet till mig. Hon var änka. Därför kunde hon bara testamentera en del av lägenheten till mig . Följande står: En hälftenandel av bostadsrätten som inte utgör egendom som hon förvaltar med fri förfoganderätt efter sin avlidne make till mig. Detta testamente skall inte inkräkta på mina övriga barns laglotter ur min kvarlåtenskap.Om min egendom inte räcker till övriga barns laglotter skall testamentet jämkas utomrätt så att deras anspråk på laglotter tillgodoses. Det skall inte heller inkräkta på den del av min egendom som jag övertagit efter min make och som jag nu förvaltar enligt ärvdabalken 3 kap. 2§ med fri förfoganderätt. Sådan egendom skall fördelas mellan mina fyra barn i enlighet med lag. Vi är alltså 4 barn. Enligt mitt sätt att se borde jag få hälften av lägenheten plus 12.5% av den andra hälften enligt testamentet. Mina syskon hävdar att jag bara har ärvt halva lägenheten medans de delar på den andra halvan 1/3 var. Vad säger ni? vilket är den rätta tolkningen av testamentet?

Lawline svarar

Hej, Jag utgår från att din mors testamente inte har inkräktat på laglotterna. Som jag förstår dig ägde din mor halva lägenheten med fri förfoganderätt (den del hon ärvde av sin make) och andra halvan med fulläganderätt. ”en hälftendel av bostadsrätten som inte utgör egendom som hon förvaltar med fri förfoganderätt” Om jag skulle tolka det här ordagrant skulle jag säga att det är hälften av den del hon äger med full äganderätt, d v s. 25 % av hela lägenheten. Om du istället menade att skriva ”den hälftendel av bostadsrätten som inte utgör…” tolkas jag det som att du har rätt till hela den delen, d v s. 50 %. Jag utgår från att det var det senare du menat att skriva eftersom dina syskon tycks hålla med om att du har rätt till hälften av lägenheten. Angående den andra halvan, den som din mor ägde med fri förfoganderätt, så förstår jag testamentet som att den ska fördelas lika på alla fyra barn. Det vill säga du har rätt till 25 % av den halvan (1/4). Det är 12,5 % av hela lägenheten. Din mor skrev att den halvan som förvaltas med fri förfoganderätt ska fördelas mellan alla fyra barn i enlighet med lag och enligt huvudregeln i Ärvdabalken (ÄB) 2 kap 1 § 2 st ska barnen taga lika lott. Utifrån min tolkning skulle jag alltså säga att du sammanlagt har rätt till 50 % + 12,5 % av hela lägenheten. Eftersom det rör som om att tolka testamentet kan jag inte ge ett säkert svar på vad en domstol skulle säga är det rätta tolkningen. Vänligen,
Frida KarlssonRådgivare