FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 08/08/2012

Blogga om privat arbetsgivare

Hej! Jag arbetar på MTR Stockholm AB som driver tunnelbanan sedan 2009. Tidigare entreprenörer har varit Connex och Veolia efter att SL lade ut trafiken på entreprenad. Jag har en blogg där jag skriver om händelser i tunnelbanan, dessa händelser skedde innan MTR tog över. Min fråga gäller om jag kan skriva om dessa händelser? Så här står det i MTR:s internetpolicy: INTERNETPOLICY För MTR Stockholm och Tunnelbanan Teknik är Internet ett verktyg för att inhämta eller distribuera information. Det är inte tillåtet att publicera information gällande företaget, dess anställda, anlitade leverantörer eller samarbetspartners. Endast behöriga medarbetare får kommunicera eller dela med sig av information gällande verksamheten via elektroniska forum. Min blogg heter penobles.wordpress.se, i den har jag redogjort för mina arbetsuppgifter och olika händelser som jag råkat ut för som tågförare och arbetsledare, både positiva och negativa, dock inget negativt om företaget. Inga namn publiceras och enligt PUL är det inga problem i övrigt. Hur ska jag tolka policyn? Gäller det företaget MTR eller själva verksamheten som sådan? Jag använder min privata dator till min blogg, är det någon skillnad? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för din mycket intressanta fråga. För det första måste det konstateras att din arbetsgivare, MTR, är att anse som en privat sådan och inte offentlig. Detta trots att MTR är en entreprenör anlitad av det offentliga SL. Om din arbetsgivare däremot hade varit ett statligt, landstingsägt eller kommunalt bolag skulle offenlighets- och sekretesslagen (https://lagen.nu/2009:400) med hårdare regler för arbetsgivaren bli tillämplig. I den svenska rättsordningen finns en så kallad lojalitetsplikt vilket är en fundamental rättsprincip. Denna princip finns bland annat inom arbetsrätten och går ut på att en arbetstagare ska undvika att handla på så sätt att arbetsgivaren skadas. Det är även ett vedertaget faktum att en arbetstagares lojalitetsplikt gentemot sin arbetsgivare i vissa fall har företräde framför den förstnämndas yttrandefrihet. I praxis finns exempel på när arbetstagare blivit uppsagda och även avskedade på grund av brott mot ovan beskrivna lojalitetsplikt. I dessa fall rörde det sig dock om omfattande kritik som framförts mot arbetsgivaren. I din fråga verkar det som att du mest beskriver din arbetsdag vilket ter sig ganska harmlöst. Lojalitetsplikten kan inte användas som ett verktyg i syfte att lägga total munkavel på arbetstagare. Som i så många andra fall inom juridiken görs en rimlighetsbedömning; har arbetsgivaren de facto skadats av det som arbetstagaren skrivit? Man kan säga att sunt förnuft gäller vilket medför att du, när du bloggar, måste tänka på denna skaderisk och inte låta din känslor efter en eventuellt dålig dag på jobbet ta överhanden. Men som sagt, med bakgrund i det du skriver i din fråga verkar ditt bloggande relativt harmlöst. Det som framgår i den interna policyn verkar främst sikta på att en anställd inte får röja uppgifter som kan gynna konkurrenter (vilket självklart skulle skada MTR). Det är viktigt att du använder din privata dator till ditt bloggande och att du gör det på fritiden. En arbetsdator är ett arbetsverktyg och ska inte användas till bloggande. Tänk dock på att ovan nämnda lojalitetsplikt alltid gäller, det vill säga även efter arbetstid. Bästa hälsningar Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare